Tento týden skutečně prošla ve sněmovně prvním čtením novela zákona o urychlení výstavby, která navrhuje zvýšení výkupních cen na pozemky pro dopravní stavby, a to až o patnáctinásobek (je totiž navrhováno násobení koeficientem 16).
A vzápětí se začaly rojit obavy, jestli to není náhodou zase moc …
Není, a zkusím to dát na nějakém příkladu, třeba z tolik omílané komunikace R35. Výkupy pozemků nutných pro stavbu byly na prvních dvou úsecích komunikace zahájeny v roce 2012. Tehdy platila pro výkupy podle Cenového věstníku MF minimální cena 100,- Kč/m2, po změně zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury (a dalších) byla cena snížena na 15 Kč za m2, při využití 100%ního navýšení „dokonce“ na 30 Kč. Čili – tato změna znevýhodnila vlastníky pozemků, kterým mohly být smlouvy poslány až po 1. únoru 2013. A zákon, který měl zabránit spekulacím s pozemky především v některých oblastech a katastrech velkých měst, naopak zpomalil majetkoprávní přípravy silnic.
Novela zákona by tak měla stav výkupů respektive ceny pozemků vrátit před 1. únor 2013.
U výše zmíněného příkladu by pak – teoreticky řečeno – nebylo třeba koeficientu 16, ale koeficientu 6,66, aby bylo možno dosáhnout ceny alespoň 100 korun.
A konečně (což je při znalecké ceně 15 Kč snad zřejmé), maximální koeficient by znamenal cenu 240 Kč/m2 – což byla dříve i maximální výše cen pozemků v některých lokalitách.
Takže žádná zlodějina ani fantasmagorie. Návrat „na značky“ …
9.5. 2014