Jan Čechlovský
emeritní poslanec, místostarosta a starosta města Chrudim

Ke služebnímu zákonu

Podruhé v krátkém sledu musím souhlasit s Rusnokovou vládou, která předevčírem odmítla sociálnědemokratický návrh služebního zákona, dokonce s odkazem, že v některých pasážích je návrh zákona protiústavní.

Neumím posoudit, jestli je zákon v některých částech protiústavní, jsem ale přesvědčen, že je špatný. Už se o tom dost psalo a ještě hodně psát bude, takže snad jen z toho nejdůležitějšího: není dořešeno hodnocení a odměňování úředníků, není dořešeno postavení státních tajemníků jako vrcholných úředníků, není dořešen postup pro přechodné období … Dost na to, aby se dalo prohlásit, že návrh v této podobě nepřispěje ani ke stabilizaci, ani k profesionalizaci, dokonce ani ne k odpolitizování státní správy.

Ono se totiž (nejen v případě tohoto zákona) dobře mluví a radí, ale hůře koná, tedy připravuje. Tvrzení, že služební zákon není zatím v platnosti jenom proto, že to politikům vyhovuje, je pravdivý jenom částečně. V minulosti probíhala řada odborných debat k problematice zákona a velmi často končila na zdánlivých detailech, v nichž ovšem bývá někdy skryt ďábel. A snad nebyly zdržovací taktikou obavy, aby špatným zákonem nebyla naopak stanovena například nemožnost zbavit se nekvalitních a líných úředníků nebo vytvořena státní správa nezávislá úplně na všem a na všech.

Je pravda, že projednávání služebního zákona trvá neúměrně dlouho. Současně je ale pravda a stejně špatně, jak závratně rychle chce stávající koalice zákon přijmout nyní.

I tady platí, že práce kvapná málo platná …

V návaznosti na vše výše popsané se tak skutečně nelze ubránit dojmu, že důvod pro takto ukvapené a možná i co nejrychlejší projednávání služebního zákona je jediný: Andrej Babiš for ministr financí.

10.1. 2014