Jedni odmítají regulaci kouření v hospodách s tím, že jde o ohrožení svobody a soukromého vlastnictví. Jiní vyzdvihují pozitivní zkušenosti z evropských zemí.
ANO
Při polemikách o postihu podniků, jejichž majitel v nich nezakáže kouřit, se argumentace z obou stran obvykle vzájemně míjejí, jedna druhou nevyvrací, ale paralelně vede svůj boj. Ale já to zkusím čelně. Místo souběžné argumentace se postavím nejčastějším argumentům zakazovačů a uvidíme, jak na tom jsou.
Jen okrajově se vyrovnám s argumentem nultým: tabákový kouř je neestetický a smrdí. To je totiž zcela individuální hodnocení, nikoli konstatování faktu. Někomu je dým páleného suchého listí příjemný, někomu smrdí, někomu je lhostejný. Takže rovnou k věci.
Až bude tabák postaven mimo zákon a jeho konzumace v přítomnosti jiných osob také, bude trestné si zapálit všude, i doma, stejně jako všude (i doma) je nezákonné někoho bodat nožem. Dokud je ale legální komoditou, je plošný zákaz jeho konzumace i tam, kde to majitelům a provozovatelům nevadí, útokem na soukromé vlastnictví a svobodu všech, ne bojem za dobro, zdraví a čistotu.
Ladislav Jakl, Institut Václava Klause
NE
S osobami prosazujícími neregulované kouření v restauracích je těžké polemizovat a tvářit se přitom vážně. Když se podíváme na mapu, zjistíme, že tenhle kulturně-sociální relikt přetrvává převážně v zemích na východ od Česka, zejména na Blízkém východě. Jde o lokality jistě mimořádně zajímavé z pohledu etnoturistiky, ale pokud byste si mohli vybrat, dítě na studia byste tam asi neposlali. Na rozdíl třeba od Velké Británie, kde se v restauracích nesmí kouřit vůbec. Často používaný argument fanoušků veřejného vypouštění kouře z úst zní: „A když Brit skočí z okna, skočíme taky?“ Působivé, ale poněkud vyosené. Kouření v aktivní i pasivní formě zabíjí. Metaforický skok z okna provádíme my, nikoli státy, které se rozhodly sebevraždy páchané prostřednictvím inhalace dehtu, formaldehydu, amoniaku a 4000 dalších sloučenin razantně omezit. Nic strašného se v zemích, kde kouření v restauracích zcela zakázali, nestalo. Hospody lavinovitě nezkrachovaly a hosté si zákaz většinou pochvalují. Nemusí po každém večírku vytřepávat z plicních laloků dehet, věnovaný těmi, kdo se rozhodli plnými doušky užívat „svobody“ ničit zdraví všem okolo. Že nikdo nikoho nenutí do zahulených míst chodit? To je pravda, ale do té doby, než se začalo kouření administrativně alespoň trochu omezovat, bylo v Česku zakouřeno úplně všude. Utéct nebylo kam.
Zamlada jsem kouřil, podobně jako většina vrstevníků i dvacet cigaret denně. Pobyt v zahulených čtyřkách patřil na sklonku reálného socialismu k oblíbeným formám trávení volného času. Když se na to podívám zpětně, mělo to ze všeho nejvíc charakter jakéhosi pubertálního zasvěcovacího obřadu. Chlapec či děvče vstupovali do páchnoucího pajzlu jako do chrámu dospělosti. Těšili se, podobně jako se chlapci v muslimských zemích těšívají na obřízku; navíc s výhodou, že to nebude tolik bolet a není to spojeno s tak vysokým bezprostředním zdravotním rizikem (jakkoli z dlouhodobého pohledu je úmrtnost na následky kouření vyšší než na následky obřezání). Nechci tenhle pocit někomu upírat. Ale proč si ho nutně pořizovat zrovna tam, kam jiní lidé chodí na večeři? Kouření v přítomnosti jiných lidí má ze všeho nejblíže k sadomasochistickým praktikám. Sadismus na straně těch, kdo mají zrovna zapáleno, masochismus u těch, kdo buď obsluhují, nebo si dávají od drogy pauzu. Bylo by samozřejmě krajně nerozumné zakazovat SM salony. Ale zároveň nevím o nikom, kdo by říkal, že mají být přístupné podobně snadno jako například cukrárny. Zastánci kouření v hospodách něco podobného kupodivu bez rozpaků požadují.
Od obhájců rituálního ničení zdraví často slýcháme argument, když je něco povolené (kouření), mělo by to být povolené všude. Je to podobné jako říkat, že pokud je možné jezdit stotřicítkou na dálnici, mělo by to být možné i třeba ve středověkých uličkách v centru Českého Krumlova. Marná sláva: určitá omezení jsou jen a jen projevem racionality. Na druhou stranu je pravda, že nic se nemá přehánět. Řešení? Za účelem kolektivních dehtových obřadů by mohly existovat kuřácké kluby s příslušnou registrací a zřetelným označením, na podobném principu jako dnes herny nebo kdysi opiové kluby v Hongkongu. Není důvod, proč by se měla zahulená nora ještě v roce 2015 nazývat „restaurace“.
Proponenti neregulovaného kouření se snaží vystupovat jako zastánci svobody s velkým S. Se stejnou logikou by mohli hájit nezadatelné právo pšouknout si na veřejnosti a tvářit se přitom, že bojují o samotnou podstatu demokracie. Docela mě zajímá: jak se tohle dá ustát, aniž by se člověk musel smát sám sobě?
Petr Honzejk, komentátor HN
27.4. 2015