Vážení kandidáti hnutí ANO, dovolte, abychom vám pogratulovali k úspěchu v prvním kole castingu na roli "nezávislý odborník - nepolitik - skutečná osobnost - profík" v komunálních a senátních volbách 2014. Nyní je před vámi druhý, neméně obtížný krok. Centrála kampaně pro vás proto připravila tento komunikační manuál, jímž je nutné se řídit.
Předvolební kampaň s sebou nese několik nepříjemných okolností, například setkání s voliči, kteří mohou kandidátům klást otázky. Centrála se bude snažit zabezpečit, aby byly otázky vždy spontánně pokládány po pečlivé předchozí kontrole (zajistí: Kleslová), přesto nelze stoprocentně zajistit, že se mezi tázajícími neobjeví skutečný volič, kterého by mohly zajímat tzv. "konkrétní body" našeho volebního programu, který, jak jistě víte, nemáme.
Ve skutečnosti jde o dlouho připravovanou provokaci, jejímž průhledným účelem je snaha dehonestovat naše kandidáty zdánlivě jednoduchou otázkou, co - případně zda vůbec - si skutečně myslí. Ačkoliv jsme po pečlivém výběru v prvním kole konkurzu přesvědčeni, že mezi vámi nikdo takový není, je třeba mít se v takové situaci na pozoru.
Přes pečlivou kádrovou a vzdělávací činnost totiž uvnitř našeho hnutí stále ještě máme tzv. lidi s názorem, tedy s názorem, jehož podpora ve veřejném mínění může klesnout až pod kritickou sedmdesátiprocentní hranici.
Jsme nové hnutí a v našich počátcích se nám bohužel podařilo vytvořit dojem, že máme zájem o každého člena ochotného podpořit náš program, který nemáme. Díky obětavé činnosti především paní Kleslové se již podařilo tento názor obecně zproblematizovat a pevně věříme, že v době příští volební kampaně již podobné problémy nebudeme muset řešit vůbec.
V komunálních volbách důrazně nedoporučujeme využívat staré heslo ze sněmovních voleb 2013 "Budeme řídit město jako firmu". V minulosti tak v praxi již postupovaly například ODS či ČSSD a není jisté, že by voliči chtěli něco podobného ještě někdy opakovat. Stejná rizika s sebou nese i slogan "Nejsme politici, makáme", a to zejména s ohledem na skutečnost, že se našim představitelům podařilo mnohokrát neúmyslně prokázat, že to myslíme vážně.
Centrála na základě důkladného sociologického šetření konstatuje, že voliči pozitivně vnímají naše centrální heslo "Prostě to..." v jeho různých variacích. I při jeho doporučeném používání je třeba dát pozor, protože některé varianty nepůsobí na voliče nejvhodněji, jakkoliv se na první pohled zdá, že by mohly řešit krizovou komunikační situaci, v níž se kandidát ocitne. Např.: Prostě se o to nestarejte, které plánujeme masivně využít v povolebním období.
Velmi důležitá je v předvolebním období osobní prezentace kandidáta na sociálních sítích. Žádáme proto kandidáty, aby v době kampaně sociální sítě pokud možno bez dozoru vůbec neužívali. To platí i pro další politiky hnutí ANO, zejména poslance Martina Komárka, jehož příspěvky na síti Facebook považuje řada voličů i předseda Babiš za rafinovanou parodii.
Pro skutečně krizové situace doporučujeme použít následující postup.
Věříte Andreji Babišovi, že skutečně nikdy nespolupracoval s StB?
Samozřejmě a vy byste měl taky.
Nemáte opravdu pochybnosti?
Samozřejmě že nemám.
A nemáte na to nějaký názor?
Samozřejmě že nemám. Vlastně mám.
A jaký?
Stejně jako řada členů našeho hnutí jsem pracoval v podniku zahraničního obchodu a jsem si stoprocentně jist, že žádná taková podmínka nehrála v mé práci žádnou roli. Už před třiceti lety jsem to jasně řekl svému řídicímu důstojníkovi, který to také deklaroval jako svědek u soudu. Dáte si koblihu?
3.10. 2014