Jan Čechlovský
emeritní poslanec, místostarosta a starosta města Chrudim

Miliardáři, youtubeři a zvednuté pěsti

Zase jste vynechal menší strany, napsali mi čtenáři po minulém sloupku o předvolebních billboardech. Musím tuto námitku uznat. Není férové si mimoparlamentních partají nevšímat. Už jen proto, že bych se tím připravil o spoustu další legrace.

Nejde přitom jen o protestní strany jednoho muže nebo ženy, které bývají směšné už z podstaty. Často totiž mají jako program jenom agresi a soustředí se jenom na jednu věc. Jsou tu také "plnoformátové" subjekty, které se chtějí podílet na správě věcí veřejných a zatím nahnaly v lepším případě pár procent voličské přízně.

Většinou jde o chudé strany, které nemají prostředky na marketing a dřou komunikaci, jak se dá. Samo o sobě to není důvod k posměchu. Ten nastává až tehdy, když si hrají na velký svět, aby zakryly, že jim čouhají palce z ponožek a myšlenkově se také žádné terno nekoná.

Nemají pokoru před náročným oborem a tradičně vítězí přesvědčení, že komunikaci zvládne každý. Dostávají se tím ale svou vlastní vinou do pasti. Amatér zájem nezajistí − spíš podpoří dojem, že podobné politické uskupení nezvládne ani svůj marketing, natož aby řídilo celou zemi.

Další kategorii tvoří projekty, které sice peněz mají dost, vyhřívají se v přízni miliardářů, ale přesto váhám, kam jejich komunikace vlastně míří. Třeba Realisté. Nejdřív to byla konzervativní strana vážných mužů v oblecích, kteří v internetových videích rozmlouvali se svým guruem Petrem Robejškem. Pokud tedy nepronášel nezaměnitelným naléhavým hlasem sváteční slovo sám.

Nedávno ale strana ohlásila změnu stylu, začalo odhazování kravat a objevil se nový, neformálnější ideový vůdce v tričku. Na minimalistických billboardech jeho fotku doplňuje například slogan Pro děti. A už nic víc. Přesto hlavní manažer kampaně tvrdí, že výhodou Realistů je obsah. Musíte si ho ale najít sami.

Miliardář Pavel Sehnal obnovuje ODA přímo s osobním nasazením. Vizuální prezentace ovšem působí, jako by vznikla bokem v Sehnalově akvaparku. Je víc korporátní než politická, texty jsou dlouhé a použití škrtnutých slov na billboardu vyžaduje velké soustředění, abyste si sdělení nevyložili jinak.

Ale největší ránu svému projektu Sehnal dal v posledních dnech, když si na předvolební marketing najal dva dvacetileté kluky. První se prezentuje jako "motivační kouč", druhý jako "nejkontroverznější český youtuber", co si buduje jméno na konfliktech s policií. Na podporu ODA vznikají videa, v nichž youtuber najednou u bazénů rozebírá politiku a se Sehnalem zkouší atrakce v akvaparku. Miliardář nového kolegu hájí tím, že "trochu rebeluje", a doufá, že díky němu dostane na kandidátky "kvalitní mladé lidi". Snad předseda strany také nezačne natáčet hádky s dopraváky.

Na lidové financování kampaně přes internetovou sbírku se spolehla Pirátská strana. V souladu s názvem vyjede do měst na lodi. Dobře ji to odliší od stanů na náměstích, kde grilované párky prokládají politické fráze. Záleží ale, kdo zrovna bude mluvit. Pirátská image je dlouhodobě schizofrenní.

Jedna část vystupuje věcně, druhá by všechny problémy světa nejradši řešila přes příkazový řádek v Linuxu. Jsou silní v elektronizaci státní správy. Program v ostatních oblastech ale působí jako nahrubo navržený přílepek, aby se neřeklo, že jsou strana jednoho tématu.

Z webu radši zmizel odkaz na stranické fórum, jehož pročítání může slabším jedincům přivodit mdloby. Minimalistická černobílá grafika kampaně vypadá až pohřebně. Symbol zaťaté pěsti na webu s programem není šťastný a zejména v politické komunikaci se dá vykládat všelijak.

U zelených je situace vlastně podobná. Profesionální prezentace, propracovaný vizuální styl, hutný program na stovce stránek, intenzivní on-line komunikace… Ale strana jako by se neuměla vymanit z pražského Karlína a Brna. Její hlavní témata rezonují hlavně tam. Proč by měli zelené volit třeba v Ústí nad Labem, kde mají úplně jinou perspektivu, to se nedozvíte. Zato se hodně dočtete o tom, co odmítají.

Jenže politici by měli říct, co pro vás udělají. Ne přijet z kavárny na kole a oznámit, co vám zakážou.

14.8. 2017
Zdroj: Hospodářské noviny