Na podzim roku 2013 to byla hvězdná sestava na skupinových plakátech hnutí ANO kolem hlavního principála Andreje Babiše. Hotová továrna na úspěch v parlamentních volbách.
Herec a diplomat Martin Stropnický, bývalý rektor Jiří Zlatuška, profesorka práva Helena Válková, někdejší eurokomisař Pavel Telička, známý novinář Martin Komárek, nespravedlivě kriminalizovaná Věra Jourová, exšéf českého Microsoftu Ivan Pilný. Pak dokonce přibývaly další populární tváře – právnička Hana Marvanová, sexuoložka Laura Janáčková či producentka Eliška Kaplická. Dnes se zdá, jako by ANO část těch lidí už kdesi poztrácelo – a o těch zbylých se dá kulantně říci, že jejich politická kariéra dnes zrovna nekulminuje.
Jen tento týden hrály o svou pozici dvě z těchto osobností. Ministryně Válková podlehla dlouhodobým tlakům profesním i partajním a profesor Zlatuška jen o prsa odvrátil vyhazov z funkce předsedy školského výboru Sněmovny, když o jeho zaříznutí neusilovala opozice, nýbrž spolustraníci.
Jistý vliv na to mohl mít celostátní sněm ANO, který je za dveřmi. A s ním i obvyklá nervozita, boj o funkce, snaha včas uklidit problematické lidi nebo se i blýsknout a dát najevo ambice. Přesto se zdá, že příčiny chabého úspěchu „kluků a holek“ z volebních plakátů Babišova hnutí jsou hlubší.
Ze známých tváří dnes ve vládě v dresu ANO zůstává vyjma Babiše jen Stropnický – a i jeho osobní akcie stále klesají. Přízeň všemocného předsedy je vrtkavá a vytrácí se při sebemenší chybičce, přičemž ministr obrany jich už nasekal několik. Další osobnosti, které vytáhly ANO do parlamentu, buď zastávají jen středně významné posty, nebo jsou od vlivu na podobu a směřování hnutí odříznuty úplně.
Nahoru jdou naopak lidé, které Babiš zná přímo z Agrofertu – Jaroslav Faltýnek či Radmila Kleslová – nebo obecně ze světa byznysu, například majitel potravinářských firem Jan Volný. Přitom je to docela logické. Na rozdíl od introvertky Válkové, individualistky Marvanové anebo Zlatušky, který permanentně bojuje se všemi kolem sebe, manažeři rychleji a lépe pochopili, jak funguje svět politiky. Tedy že je třeba si stále získávat a udržovat podporu, neskrývat ambice, rozlišovat podstatné od zbytného a umět politicky obchodovat. Pokud se toto známé tváře nenaučí, pak v souboji s manažery nemají sebemenší šanci.
13.2. 2015