Po úspěšném pokusu o vnesení morálky do hledání politického konsenzu se policie rozhodla nalézt pravidla pro jmenování a odvolávání ministrů.
Policie začala vyšetřovat okolnosti odvolání ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila v červnu 2012. Policie sice připouští, že předseda vlády má podle doslovného znění ústavy právo navrhnout prezidentovi odvolání člena své vlády, v rámci prověřování bylo ovšem zjištěno, že stejně tak má právo žádné odvolání nenavrhnout.
Policie se nyní snaží přísně v rámci svých zákonných pravomocí objasnit, proč předseda vlády nevyužil svého práva Jiřího Pospíšila neodvolat, protože si myslí, že by to tak v dané situaci bylo mnohem lepší.
Policie se dále hodlá zabývat okolnostmi jmenování vrchní státní zástupkyně v Praze JUDr. Lenky Bradáčové.
Pracuje totiž s hypotézou, že odvolání Jiřího Pospíšila z pozice ministra bylo motivováno snahou o dosažení nejmenování Bradáčové do funkce, jak chtěl učinit před svým odvoláním ministr Pospíšil. JUDr. Bradáčovou posléze jmenoval do její funkce nový ministr spravedlnosti Pavel Blažek, policie ale věří, že se jí podaří zjistit, proč vlastně byla Bradáčová do funkce nakonec jmenována, když podle hypotézy neměla být jmenována vůbec.
Dnes již také bývalý ministr Pavel Blažek bude muset toto své rozhodnutí jednoznačně objasnit, což podle předpokladu policie nebude jednoduché.
Policie naopak vyslovuje svůj souhlas s odvoláním ministrů Drobila, Kocourka, Vondry, Fuksy, Bessera, Dobeše, Bárty a Johna. Vzhledem k přetrvávajícím nejasnostem v právních názorech policie a zbytku světa, kdy a za jakých okolností má předseda vlády právo odvolat člena své vlády, případně kdy může člen vlády podat sám demisi, nabízí policie v zájmu předcházení nedorozumění a z toho vyplývajících právních důsledků možnost předběžné konzultace, zda je vhodné ministra odvolat. To samozřejmě nevylučuje, že se takovým krokem předsedy vlády bude policie zabývat kdykoliv v budoucnu.
Policie dále upozorňuje všechny současné i budoucí předsedy vlády, že se s největší pravděpodobností stýkají s lidmi, kteří by mohli být v budoucnu z něčeho obviněni.
Policie v této souvislosti vyslovuje politování, že s ní nebyl dopředu konzultován seznam kandidátů vlády Bohuslava Sobotky, a je připravena v nejbližších měsících dokázat, že by v zájmu stability vlády bylo možné vybrat vhodnější ministry.
Policie nyní analyzuje záznamy telefonních rozhovorů v období vyjednávání vlády a předpokládá, že se svým hodnocením koaliční smlouvy a rozdělením resortů a míst v Poslanecké sněmovně seznámí imunitní výbor, podezřelé i veřejnost v nejbližší době.
Policie oceňuje prohlášení ministryně spravedlnosti Heleny Válkové, podle něhož mají mít politici z práce orgánů činných v trestním řízení strach, což přesně odpovídá přijatým opatřením z poslední doby.
Policie dále konstatuje, že se voliči při předčasných volbách v říjnu 2013 často rozhodovali na základě úvahy o možném získání vlastních budoucích výhod („Ano, bude líp“) namísto hlasování ve veřejném zájmu, což bude třeba také v následujících letech prověřit, neboť existuje vážné podezření, že si voliči vybírají své zástupce svévolně bez jakéhokoliv dozoru.
Policie proto považuje za nejlepší řešení situace dohodu politických stran o rozpuštění Poslanecké sněmovny a vypsání předčasných voleb. Pokud nebude k takovému kroku nalezen dostatek politické vůle, rozpustí Poslaneckou sněmovnu a vyhlásí předčasné volby sama.