Výstavba dopravního terminálu v Chrudimi, nová trolejbusová trať v Hradci Králové, moderní odbavovací systém v pardubické MHD, nová stanice záchranné služby nebo projekty ve zdravotnictví a školství. Východočeský region právě spotřebovává poslední velký díl peněz z Bruselu. Celkem 146 projektů za 5,7 miliardy korun v současné době eviduje jen samotný Pardubický kraj.
Jedno jisté - už nikdy nepošle Evropská unie najednou do východních Čech takový balík peněz jako v následujících letech. Není tak divu, že se všechny organizace, města i soukromé firmy snaží urvat z masivního koláče co největší díl.
Jen na posledním červnovém zasedání schválili správci fondů dalších jedenáct projektů za více než 385 milionů korun. V letošním roce ještě aglomerace Pardubice - Hradec Králové plánuje vyhlásit výzvy ze čtyř operačních programů v celkové výši 786 milionů korun. Mezi schválenými projekty jsou například dva dopravní terminály, a to v Chrudimi a Jaroměři, které by měly obyvatelům zkvalitnit cestování veřejnou hromadnou dopravou.
„Aktuální podoba dopravního terminálu v Chrudimi jak z hlediska svého technického stavu, tak kvality cestování neodpovídá současným potřebám cestujících. Samotný terminál zahrnuje také vybudování odpovídající infrastruktury pro parkování osobních automobilů či jízdních kol,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jan Čechlovský.
Zisk dotací však určitě není samozřejmý a mnohdy není snadné se k nim dostat. Na zmíněném posledním jednání Řídicího výboru ITI bylo odbornými pracovními skupinami předloženo celkem 16 projektových záměrů. Jedenáct z nich získalo souhlas, jeden záměr dostal negativní stanovisko a další čtyři byly z důvodu nedostatků vráceny jejich předkladateli k dopracování. „Čtyři projektové záměry jsme bohužel museli vrátit jejich předkladatelům k dopracování. Důvodem byly například formální nedostatky nebo absence pravomocného stavebního povolení. Pevně věřím, že i těmto projektům se podaří ve stanoveném termínu tyto chyby napravit a v rámci plné žádosti se budou ucházet o dotaci,“ řekl předseda Řídicího výboru ITI a primátor Pardubic Martin Charvát.
V oblasti dopravy peníze získaly třeba projekty odbavovacího systému MHD v Pardubicích či vybudování nové trolejbusové trati Pod Strání v Hradci Králové.
„Město Hradec Králové pokračuje v podpoře ekologických forem dopravy. Po nákupu trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem město usiluje o rozšíření trolejbusových trakcí, které nahradí stávající autobusovou dopravu,“ řekl primátor Hradce Králové Zdeněk Fink.
V oblasti kultury získal kladné hodnocení třeba projekt zaměřený na revitalizaci zámeckého areálu Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou. Ten se dotkne zejména aktuálně nevyužívaných budov jízdárny, konírny nebo kočárovny, kde vzniknou nové expozice zaměřené především na tematiku koní rodiny Kinských.
„Jsem potěšený, že ze strany žadatelů stále evidujeme velký zájem o výzvy ITI, a doufám, že tento pozitivní trend bude pokračovat i v následujících měsících a letech, kdy budeme vyhlašovat další aglomerační výzvy. Velkou poptávku evidujeme zejména v oblasti národních kulturních památek, a proto jednáme s ministerstvem pro místní rozvoj o dalším navýšení alokace ve výši 150 milionů korun,“ uzavřel manažer ITI Miroslav Janovský z pardubické radnice.
Celkově však jde o daleko větší sumy. Jen Pardubický kraj má už celkem schválených skoro 150 projektů za bezmála šest miliard korun. „Téměř 150 projektů za 5,7 miliardy korun dokazuje, že se snažíme být co nejaktivnější při získání prostředků z evropských fondů. Projekty jsou samozřejmě v různém stádiu rozpracovanosti. Některé jsou těsně před dokončením, jiné pouze ve stádiu projektového záměru,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že projektů je stále připraveno ještě hodně. Největší počet 55 projektů kraj připravuje v oblasti dopravy, 44 projektů spadá do úsporných opatření na krajských budovách a 26 do oblasti školství.
„Jsme však se zásobníkem projektů připraveni pružně reagovat na výzvy v rámci jednotlivých operačních programů, které jsou již schváleny, podmínky podpory jsou v jednotlivých operačních programech postupně upřesňovány v rámci vyhlašovaných výzev. S postupným zpřesňováním podmínek ze strany programů dochází ke zpřesňování jednotlivých projektových záměrů,“ doplnil hejtman Netolický, který z konkrétních připravených projektů zmínil třeba nové stanice záchranky ve Starých Čívicích a Chrudimi nebo stavbu nového depozitáře pro Východočeské muzeum v Pardubicích.
30.7. 2018