Jan Čechlovský
emeritní poslanec, místostarosta a starosta města Chrudim

Slunce, seno… a taky Čapí hnízdo

Dnes už člověka jen těžko dojmou řeči odpůrců Andreje Babiše kritizující jej za jeho populismus. Ne že by neměli pravdu, ale Babiš dokáže své postoje měnit podle převládajících názorů voličů takovým stylem, že mu to mnozí věří.

S tím, jak se blíží volby a Babiš vládne žebříčkům oblíbenosti politiků, zatímco jeho hnutí s přehledem vede v předvolebních průzkumech, se naplno odhaluje jiná novinka, o kterou českou politiku předseda a majitel ANO „obohatil“.

Vyhazovem z ministerstva financí totiž získal prostor k tomu, aby naplno rozjel svou pop-kampaň, nad kterou občas zůstává rozum stát. Babiš dokáže využít svého kontroverzního počínání tak, že velká část voličů, která ho dřív měla „jen“prostě ráda, ho teď miluje bez ohledu na to, co o něm kdo řekne.

Babišova show, která se rozjížděla pomaleji přes takové kousky jako „Druhý nejbohatší Čech rozdává dětem za vysvědčení zmrzlinu“, nabrala plné obrátky minulý víkend svatbou v kulisách farmy Čapí hnízdo.

Ta jeho taktiku odhalila naplno. Veselku uspořádal na pozemcích hotelu, který vznikl i díky padesátimilionové dotaci z Evropské unie. Těžko by na ni dosáhl, kdyby projekt předtím na pár let neprodal své rodině, jak zisk dotace většinou vysvětluje. A pak, když hotel jeho děti a švagr postavili, převedli ho zase pod Agrofert. Místo, kde se Babiš ženil, však dnes patří do společnosti, s níž on sám nemá ve skutečnosti nic společného. Aby se totiž vyhnul střetu zájmů, převedl letos Agrofert do svěřenského fondu.

Jako každá správná celebrita má i Babiš řadu velmi aktivních odpůrců. Ti se dokonce sjeli i na tuto svatbu. Byli tam ale také novináři, kteří čekali před branou Čapího hnízda. Prý aby se nenudili, dorazil mezi ně i sám Babiš. Obdaroval je knihou, kterou v průběhu celé své pop-kampaně rozdává voličům. To vše ani ne sto dní před volbami, tedy v době, kdy veškeré výdaje na kampaň má hlídat speciální úřad.

Jako pravé celebritě se Babišovi povedlo vyřešit i medializaci své svatby. Spekulace o tom, že na letošní léto plánuje po 23 letech soužití s Monikou Babišovou svatbu, a následné otázky novinářů odrážel ještě na konci února větami typu: „O tom fakt nevím. To jste mě pobavil.“

Na počátku dubna byla situace úplně jiná. Vybranému českému bulváru Babiš svatbu přiznal a ten informace zveřejnil i s veškerými detaily. Andrej Babiš prostě získal statut celebrity. Lidé čekají na jeho podpis, chtějí si s ním udělat selfie fotku nebo třeba jen potřást rukou.

Veze se přitom všem na vlně kontroverze, která jeho počínání v politice provází. Provokuje tím své odpůrce a ti jej někdy kritizují tak bezhlavě, že to připomíná opravdu spíš kampaň, na kterou on si často stěžuje. Moc dobře však ví, že ze všech dosavadních politických střetů vyšel z nějakého důvodu posílen.

Tvrdé jádro Babišových voličů se díky této strategii od posledních sněmovních voleb rozrostlo tak, že mu ho mohou ostatní strany jen závidět. Bezhlavá kritika jeho akcí se pak míjí účinkem, protože jeho voliči už nejsou ani úplně schopní rozeznat, co vlastně je kritika opodstatněná a co je jen kampaň.

Ač to Babišovi vychází, celá situace začíná čím dál víc připomínat střelenou českou komedii. Češi ji mají rádi, naposled se to ukázalo, když Troškovy Babovřesky lámaly rekordy návštěvnosti českých kin. Jenže přenášet si lásku k fraškám také do volebních místností nevypadá jako zrovna nejlepší nápad.

3.8. 2017
Zdroj: Mladá fronta DNES