Jan Čechlovský
emeritní poslanec, místostarosta a starosta města Chrudim

Víceleté gymnázium? Pouhá vizitka rodiny

Víceletá gymnázia v podstatě nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu, základem je rodina, její přístup ke vzdělávání a prostředky, které je na svého potomka ochotna vynaložit. Průzkum Univerzity Karlovy je další z řady těch, které potvrdily, že je české vzdělávání silně závislé nikoliv na školách, ale na socioekonomickém zázemí žáka. Což je extrémně špatná vizitka školství, které je pro všechny dostupné, je zdarma a kde se učitelé většinou snaží předat žákům mnohem víc, než by se po nich na základě jejich platu mohlo chtít. Jenže české školství je také extrémně výběrové. První selekce probíhá už při přestupu z druhé do třetí třídy, tedy v osmi letech, kdy se konají přijímací zkoušky na základní jazykové školy. Druhé "třídění" nastává v pátých třídách, kdy se děti pod vlivem rodičů učí ve dne v noci, aby se dostaly na osmiletá gymnázia a hlavně nezůstaly s těmi "hloupými" na základních školách. Třetí selekce nastává v sedmé třídě, kdy ti, kteří se nedostali na osmiletá gymnázia, se pokoušejí o šestiletou variantu.

Řada základních škol tak musí už šesté třídy spojovat, protože v nich leckdy zbývá po odlivu na gymnázia jen minimum žáků. A pokud se ve sportu tvrdí, že se síla mužstva měří podle nejslabšího článku, o školství platí to samé. I rodiče, kterým připadají víceletá gymnázia nesmyslná, se snaží dítě dostat pryč ze základní školy za každou cenu. Platí to teď a tady, stejně jako kdykoliv v minulosti ve všech zemích, které podobný systém měly.

Finsko zrušilo víceletá gymnázia v 70. letech a nyní má jeden z nejlepších vzdělávacích systémů na světě. Česko před rozmachem víceletých gymnázií varovala v roce 1996 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která upozornila, že se ve výsledku ze základních škol stanou školy pro žáky s průměrným a špatným prospěchem. S návrhem na zrušení víceletých gymnázií přišel už ministr školství Eduard Zeman v roce 2000, ale neprošlo to parlamentem. Spíš než argument "nemůžeme zrušit kvalitní školy bez náhrady" měla větší vliv obava poslanců rodičů, že by jejich potomci už nechodili do školy se stejně "elitními" dětmi. O rok později ministerstvo školství představilo dlouhodobou koncepci, jejíž součástí bylo i zrušení víceletých gymnázií.

Diskuse o zrušení víceletých gymnázií pokračuje. Mezitím klesá úroveň základních škol a vzdělání dětí se stále více liší podle rodiny. V zásadě se současným typem veřejného školství placeného z daní všech blížíme elitářskému systému soukromých škol. Jen je pro ty "lepší lidi" zdarma. Což asi není to, co bychom od veřejného školství měli očekávat.

15.12. 2017
Zdroj: Hospodářské noviny